top of page

Finansteltet på Folkemødet er et samarbejde mellem Finanssektorens Arbejdsgiverforening,  Finansforbundet og Finansrådet, og skaber rammen omkring sektornære debatter.

Arrangementer til Folkemødet 2016

Finansteltet - Allinge Havn, inder- og ydermole, G23

PROGRAM TORSDAG DEN 16. JUNI 2016

"Dannelse og uddannelse – makkerpar eller hvert sit kapitel?"

Resumé: Folkemødets første uddannelsesdebat fokuserer på dannelse. Hører undervisning i dannelse hjemme på de videregående uddannelser, og kan det bruges på arbejdsmarkedet? Stærke stemmer fra uddannelsesfolk, arbejdsgivere og studerende i debat med Kresten Schultz Jørgensen som ordstyrer. Publikum inddrages flittigt.

Arrangører: Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Danmarks Akkrediteringsinstitution.

Deltagere: Niels Egelund, rektor, EA Kolding. David Budtz Pedersen, lektor og debattør, AAU. Mikkel Bogh, direktør, Statens Museum for Kunst. Yasmin Davali, formand, DSF. Mariane Dissing, adm direktør, Finanssektorens Arbejdsgiverforening.
Moderator: Kresten Schultz Jørgensen.

"Hvornår lukker den sidste filial?"

Resumé: Findes der en fremtid for de fysiske filialer, eller vil al bankforretning frem over foregå digitalt? Er det bankernes rolle at holde liv i gågaderne? Hvad forventer kunderne sig af fremtidens bank, og hvad gør bankerne for at indfri kundernes ønsker?
Arrangører: Nordea.

Deltagere: David Hellemann, bankdirektør, Nordea. Anders Hvid, CEO, Dare Disrupt. Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør, Finansrådet. Marianne Vestergaard, stifter, Din e-hjælp.

Moderator: Jakob Illeborg

"Netværk i Finansteltet"

Resumé: Finansrådet, FA og Finansforbundet inviterer til netværk i Finansteltet! Kom og mød direktører og formænd, og hils på nye såvel som gamle venner i pengenes verden, alt imens tonerne flyder fra DJ Rumpistol og saxofonist Peter Poulsen.

Arrangører: Finansrådet. Finansforbundet. Finanssektorens Arbejdsgiverforening.

PROGRAM FREDAG DEN 17. JUNI 2016

"Kreativ ødelæggelse i finanssektoren"

Resumé: Slaget om fremtidens finanssektor!
Vi inviterer til en spændende debat i Finansteltet, hvor vi vil berøre en række højaktuelle emner, der relaterer sig til den aktuelle disruption i finanssektoren.

Arrangører: Finansforbundet

Deltagere: Kent Petersen, formand, Finansforbundet, Lars Seier Christensen, stifter, Seier Capital, Jesper Berg, direktør Finanstilsynet, Bo Nilsson, CEO, NETS Holding A/S, Asger Trier Bing, stifter, Lendino, Ken Villum Clausen, CEO, Lunar Way.

Moderator: Kasper Kronenberg, redaktionschef, TV Business.

"Fremtidens generationer på arbejdspladsen"

Resumé: Fremtidens arbejdsmarked og -plads skal rumme fire generationer, der har hvert sit syn på og tilgang til arbejdslivet. Hvordan gør vi arbejdsmarkedet og -pladsen attraktiv for både den 19-årige og den 72-årige?
Arrangører: Finanssektorens Arbejdsgiverforening.
Deltagere: Sven A Blomberg, vice ordførende direktør, Jyske Bank. Maria Lindorf, sekretariatschef, DEA. Claus Kjeldsen, direktør, Institut for Fremtidsforskning. Torben Laustsen, formand, Finanssektorens Arbejdsgiverforening.
Moderator: Kasper Kronenberg

"Danmark under angreb. Kampen mod cyberkriminalitet og spionage"

Resumé: Internettet er kommet for at blive, og vi bruger det alle hver dag til at kommunikere og udveksle oplysninger. I hælene følger de kriminelle. Kom og hør 3 korte oplæg om sikkerhedstruslen i Danmark, og hvilke tiltag der iværksættes for at gøre internettet til et mere sikkert sted.
Arrangører: Finansrådet.
Deltagere: Peter Christensen, Forsvarsminister, Forsvarsministeriet. Thomas Lund Sørensen, Chef for Center for Cybersikkerhed, Forsvarets Efterretningstjeneste. Michael Busk-Jepsen, Digitaliseringsdirektør, Finansrådet.

ModeratorAnders Kanberg (Radio24syv)

"Bankbosser! Med Ane Cortzen"

Resumé: To af finanssektorens mest markante profiler – topchef i Danske Bank, Thomas Borgen og topchef i Arbejdernes Landsbank, Gert Jonassen - møder Ane Cortzen til en snak om jobbet som topchef i en branche, alle elsker at have en holdning til.
Arrangører: Finansforbundet og Finansrådet
Deltagere: Thomas Borgen, direktør, Danske Bank. Gert Jonassen, direktør, Arbejdernes Landsbank
Moderator: Ane Cortzen, Kählers restauranter

"Kontant eller digitalt?"

Resumé: Det skal være nemt og bekvemt at betale. Og det skal være sikkert. Allerede i dag er over 90 pct. af betalingerne i Danmark elektroniske. Der er færre røverier, vi sparer masser af CO2, virksomhedernes konkurrenceevne forbedres. Kom og hør visionen om det kontantløse samfund i Finansteltet.
Arrangører: Finansrådet.
Deltagere: Ulrik Nødgaard, Direktør, Finansrådet. Repræsentanter fra Christiansborg, Bjarne Hastrup, adm. direktør, Ældresagen. Torben Klitbo, stifter/iværksætter, Cofoco.
Moderator: Nina Munch-Perrin, Finansrådet

"Hvem ved mest om økonomi og finans? – Quiz"

Resumé: Den Hvide Lektie byder op til en anderledes quiz med mulighed for at vinde retten til at donere 10.000 kr. til en velgørende organisation. Bliver det folketingspolitikerne eller Finanssektoren repræsenteret ved Finansrådet og Finansforbundet? Der er selvfølgelig også spørgsmål til publikum undervejs.
Arrangører: Finansrådet. Finansforbundet.
Deltagere: Kent Petersen, Formand, Finansforbundet. Ulrik Nødgaard, Direktør, Finansrådet. Jacob Engel-Schmidt, MF, Venstre. Peter Hummelgaard Thomsen, MF, Socialdemokraterne.
Quizmaster: "Den Hvide Lektie".

PROGRAM LØRDAG DEN 18. JUNI 2016

"Er CSR andet end reklame og branding?"

Resumé: De tre største finansielle virksomheder tager fat på en spændende CSR-debat, hvor virksomhedernes ansvar er på agendaen. Kan CSR virkelig lave sociale tiltag og forandringer? Vil den nye CSR-lov styrke muligheden for transparens og risikooptimering og dermed styrke virksomhederne og dermed samfundet.
Arrangører: Jyske Bank.
Deltagere: Sven A Blomberg, Viceordførende direktør, Jyske Bank. Jeanette Fangel Løgstrup, ‎Senior Executive Vice President, Danske Bank, Torben Lausten, Bankdirektør, Nordea.
Moderator: Mads Rørvig, Finansrådet

"Rådgivning – ingen adgang for fattigrøve?"

Resumé: Vil alle i fremtiden have adgang til finansiel rådgivning i banken, eller bliver det et produkt eksklusivt for de velhavende? Det er dyrt at levere personlig rådgivning og digitaliseringen åbner alternative muligheder - men hvilken vej går det, og hvad betyder det i sidste ende for samfundet?
Arrangører: Finansforbundet
Deltagere: Gert Jonassen, direktør, Arbejdernes Landsbank. Lars Christian Ohnemus, Ph.D., Direktør for Center for Corporate Governance, CBS. Michael Budolfsen, næstformand, Finansforbundet. Lasse Quvang Rasmussen, formand, DSU
Moderator: Martin Breum, journalist.

"Skal chefen med i soveværelset?"

Resumé: Virksomheder interesser sig naturligt for deres medarbejderes ve og vel. Det har indflydelse på produktiviteten og virksomhedens overskud. Men, hvor langt kan virksomheder gå, når det drejer sig om at sikre sund livsstil hos medarbejderne?
Arrangører: Finanssektorens Arbejdsgiverforening.
Deltagere: Hanne Blume, HR-direktør, DONG Energy. Henriette Fenger Ellekrog, HR-direktør i Danske Bank og næstformand i FA. Sara Grundelach Vergo, formand for Djøf Offentlig. Mariane Dissing, adm direktør, Finanssektorens Arbejdsgiverforening.
Moderator: Kasper Kronenberg.

"Entreprenørskab på skoleskemaet – politisk duel"

Resumé: Hvor meget ved politikerne om iværksætteri i uddannelserne? Mød udvalgte politikere, som debatterer og duellerer på deres viden om unge og iværksætteri i Danmark. De udfordres af serieiværksætter Tommy Ahlers og styres med kyndig og hård hånd af vært på Radio24syvs ”De 6 hatte”, Anders Kanberg.
Arrangører: Finansrådet. Fonden for Entreprenørskab.
Deltagere: Tommy Ahlers, Serieiværksætter, Løvens Hule. Mette Reismann, MF, Socialdemokraterne. Caroline Magdalene Maier, MF, Alternativet.
Moderator: Anders Kanberg, Radio 24syv

"Vækst i hele Danmark – hvordan får vi landdistrikterne med?"

Resumé: Finansforbundet og Lokale Pengeinstitutter (LOPI) inviterer til debat og idéudvikling med bl.a. erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V). Hvordan bliver ”udkantsdanmark” til ”vækstdanmark”, og hvilken rolle spiller den lokale tilstedeværelse ift. finansiering og vækstmiljø?
Arrangører: Finansforbundet og Lokale Pengeinstitutter
Deltagere: Troels Lund Poulsen, erhvervs- og vækstminister, Erhvervs- og Vækstministeriet. Steffen Husted Damsgaard, formand, Landdistrikternes Fællesråd. Claus E Petersen, formand, Lokale Pengeinstitutter. Michael Budolfsen, næstformand, Finansforbundet.

Moderator: Jakob Illeborg, journalist

PROGRAM SØNDAG DEN 19. JUNI 2016

"Folkets finansquiz og standup v/"Den Hvide Lektie"

Resumé: Makkerparret Carsten Eskelund og Michael "MC" Christiansen – også kendt som ”Den Hvide Lektie” underholder efter bedste evne med deres unikke blanding af stand-up og quiz. Omdrejningspunktet vil være den finansielle sektor, men på en absolut skæv og underholdende måde, som du næppe har oplevet før.
Arrangører: Finansrådet. Finansforbundet. Finanssektorens Arbejdsgiverforening.
Quizmaster: "Den Hvide Lektie".

Følg aktiviteter i Finansteltet på #FMFINANS